REGULAMIN WINDYKACJI W SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ „MARYSIEŃKA”
I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Niniejszy Regulamin określa tryb i zasady podejmowania czynności zmierzających do odzyskania, za pomocą środków określonych w obowiązujących przepisach, należności od dłużników Spółdzielni Mieszkaniowej „Marysieńka”, zwanej dalej Spółdzielnią. Działania windykacyjne prowadzi się zgodnie ze Statutem z zachowaniem zasad kompetencji i reprezentacji Spółdzielni.
- Postanowienia Regulaminu mają zastosowanie do wierzytelności powstałych z tytułu:
- opłat eksploatacyjnych należnych od członków Spółdzielni, bez względu na posiadany przez nich tytuł prawny do lokalu znajdującego się w zasobach Spółdzielni, związanych z eksploatacją i utrzymaniem użytkowanych lokali mieszkalnych, lokali o innym przeznaczeniu,
- opłat eksploatacyjnych należnych od osób niebędących członkami Spółdzielni, którym przysługuje tytuł prawny do lokalu mieszkalnego lub użytkowego znajdujących się w zasobach Spółdzielni,
- odszkodowań, wynagrodzeń z tytułu bezumownego korzystania z lokali i gruntów Spółdzielni,
- czynszów z tytułu: najmu lokali mieszkalnych i użytkowych, dzierżawy gruntów będących w posiadaniu Spółdzielni,
- innych wierzytelności pieniężnych, w tym wkładów budowlanych przysługujących Spółdzielni od podmiotów trzecich, w tym wkładów budowlanych.
- Za opłaty, o których mowa w ust. 2 pkt. 1), 2) solidarnie z członkami Spółdzielni oraz z osobami niebędącymi członkami Spółdzielni, którym przysługuje tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, odpowiadają stale zamieszkujące z nimi w lokalu osoby pełnoletnie pozostających na ich utrzymaniu, a także osoby faktycznie korzystające z lokalu. Odpowiedzialność ta ogranicza się do wysokości opłat należnych za okres ich stałego zamieszkiwania lub faktycznego korzystania z lokalu.
- Odpowiedzialność solidarna za opłaty eksploatacyjne w Spółdzielni uregulowana jest również w art. 13 zdanie 2 i w art. 15 ust. 4 zdanie ostatnie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
- Zadłużeniem dłużnika wobec Spółdzielni jest:
- jego zadłużenie równe kwocie nieuiszczonych w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca należności głównych,
- odsetki ustawowe za opóźnienie, naliczane od nieuiszczonych w terminie opłat z tytułu korzystania z lokalu, zgodnie z § 8, ust. 2 Statutu Spółdzielni,
- koszty postępowania sądowego i egzekucyjnego, w tym koszty zastępstwa procesowego.
- Każda wpłata dłużnika, jeśli dłużnik na dowodzie wpłaty nie określi tytułu płatności i okresu którego wpłata dotyczy, jest zaliczana na pokrycie kolejno najstarszych:
- kosztów postępowania określonego w ust. 5 pkt. 3,
- odsetek określonych w ust. 5 pkt. 2,
- zadłużenia podstawowego określonego w ust. 5 pkt. 1.
- Regulamin obejmuje także czynności Spółdzielni podejmowane w celu wydania lokalu, pomieszczenia, nieruchomości, zajmowanego terenu.
- Podmiotom opóźniającym się z płatnościami, Zarząd naliczy odsetki ustawowe za opóźnienie począwszy od dnia następnego po terminie wymagalności do dnia zapłaty.
§ 2
- Postępowanie windykacyjne dzieli się na etapy:
- postępowanie zwykłe, (wezwanie do zapłaty)
- postępowanie wstępne (przedsądowe),
- postępowanie sądowe,
- postępowanie egzekucyjne.
- Na każdym etapie postępowania możliwe jest zawarcie ugody z dłużnikiem w sprawie zaległości, wydania lokalu, pomieszczenia, nieruchomości lub powierzchni.
- Zawarcie ugody po uzyskaniu przez Spółdzielnię orzeczenia sądowego obejmuje spłatę należności, odsetek ustawowych za opóźnienie naliczonych od długu, kosztów procesu. Zawarcie ugody w toku postępowania egzekucyjnego obejmuje spłatę należności, kosztów procesu, kosztów postępowania egzekucyjnego, poniesionych przez Spółdzielnię.
- Zarząd może pozytywnie rozpatrzyć wniosek dłużnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem zobowiązanego i wyrazić zgodę na:
- odroczenie terminu płatności lub rozłożenie płatności na raty,
- odstąpienie od naliczania odsetek w całości lub części, w przypadku spłaty należności głównej.
- Postępowanie zwykłe, określa kwotę zaległości wraz z naliczonymi odsetkami do zapłaty, termin płatności i informację o przebiegu dalszego postępowania windykacyjnego w przypadku nieuregulowania zaległości.
- Jeżeli wpłaty dokonywane przez dłużnika określają tytuł płatności lub okres którego dotyczą, wówczas wezwanie zwykłe, by nie dopuścić do przedawnienia, może zawierać dodatkową informację o uznanie przez dłużnika wysokości swojego zadłużenia poprzez złożenie w siedzibie Spółdzielni własnoręcznie napisanego oświadczenia o uznaniu zaległości, bez względu na jej wysokość.
- W postępowaniu zwykłym, ust. 1, pkt. 1 wezwanie zwykłe do zapłaty doręcza się w zaklejonej i zaadresowanej kopercie do skrzynki listowej dłużnika. W przypadku złożenia pisemnego oświadczenia przez właściciela mieszkania o innym adresie do doręczeń wezwanie do zapłaty doręcza się listem poleconym przez Pocztę Polską.
II. Postępowanie wstępne (przedsądowe).
§ 3
- Windykacja należności realizowana jest na etapie zwykłym przez administrację Spółdzielni lub Dział rozliczeń opłat.
- Raz w miesiącu, do dnia 10 każdego miesiąca administracja Spółdzielni przygotowuje wykaz osób, u których występuje zadłużenie 1 i 2 – miesięczne oraz wysyła monity (wezwania zwykłe do zapłaty), wyznaczając do końca danego miesiąca termin zapłaty wraz z należnymi odsetkami za zwłokę. Administracja Spółdzielni wysyła monity do osób zalegających powyżej 2 okresów rozliczeniowych z opłatami za lokal mieszkalny do których zalicza się także opłaty za dodatkowo wynajmowane pomieszczenia, należące do Spółdzielni (dodatkowe pomieszczenia piwniczne).
- Zarząd Spółdzielni wysyła wezwania przedsądowe do dłużników w przypadku zalegania z płatnością powyżej 2 miesięcy za lokal, użytkowy, pomieszczenie innego przeznaczenia, dzierżawę, wyznaczając 7-dniowy termin do zapłaty.
- Monity doręczane są do wszystkich osób, którym przysługuje tytuł prawny do lokalu oraz osób odpowiedzialnych solidarnie.
- Wezwania przedsądowe doręczane są w zamkniętych kopertach za potwierdzeniem przez osoby upoważnione, na adres lokalu mieszkalnego lub użytkowego w zasobach Spółdzielni.
- Osobą upoważnioną przez Zarząd Spółdzielni do doręczeń wezwań przesądowych i za potwierdzeniem odbioru jest administracja Spółdzielni.
- Nie stosuje się ust. 5 i ust. 6 jeżeli adresat złożył pisemne oświadczenie o innym adresie do doręczeń. W przypadku złożenia pisemnego oświadczenia o innym adresie do doręczeń lub niemożności doręczenia osobistego monit doręcza się listem poleconym przez Pocztę Polską.
- W razie niemożności doręczenia przez Pocztę Polską, przechowuje ona pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej. Zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie 7 dni licząc od dnia umieszczenia zawiadomienia w oddawczej skrzynce pocztowej. W przypadku niepodjęcia przesyłki w terminie 7 dni, pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty pierwszego zawiadomienia. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia, a pismo pozostawia się w aktach Spółdzielni.
- Dopuszcza się dostarczenie kopii przesądowego wezwania do zapłaty do skrzynki listowej dłużnika pod warunkiem, że adresem do korespondencji i zamieszkania jest adres wykazany w ewidencji Spółdzielni, przy czym wspomniana kopia nie jest uznawana za potwierdzone dostarczenie ww. wezwania.
- Odbierający pismo potwierdza doręczenie swym podpisem ze wskazaniem daty doręczenia.
- Administracja Spółdzielni zakłada teczkę windykacyjną dłużnika, w której gromadzi wszelkie informacje i korespondencję dotyczącą dłużnika z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych.
- Jeżeli najemca lokalu użytkowego dopuszcza się zwłoki z zapłatą czynszu za co najmniej za 2 pełne okresy płatności, a Spółdzielnia zamierza najem wypowiedzieć, na wniosek Działu księgowego, Zarząd Spółdzielni powinien uprzedzić o tym najemcę na piśmie, udzielając mu dodatkowego terminu miesięcznego do zapłaty zaległego czynszu.
- Wezwanie do wydania lokalu, pomieszczenia, nieruchomości przygotowuje Zarząd Spółdzielni.
- W przypadku, kiedy całkowite zadłużenie lokalu mieszkalnego lub użytkowego nie przekracza kwotą dwóch pełnych opłat miesięcznych należności, ale na zbliżonym poziomie utrzymuje się powyżej 6 miesięcy Zarząd Spółdzielni może podjąć decyzję o wszczęciu etapów realizacji wszystkich czynności postępowania windykacyjnego.
§ 4
- Na każdym etapie postępowania windykacyjnego dłużnik może zawrzeć ze Spółdzielnią porozumienie (ugodę) dotyczące spłaty istniejącego zadłużenia.
- W tym celu dłużnik powinien złożyć pisemny wniosek do Zarządu Spółdzielni przedstawiając przyczynę powstania zaległości i proponowany termin oraz sposób uregulowania wierzytelności. Negocjacje prowadzi i przygotowuje projekt ugody Zarząd Spółdzielni.
- W przypadku, gdy dłużnik nie wywiązuje się z zobowiązań wynikających z zawartego porozumienia (ugody) ze Spółdzielnią, porozumienie wygasa i cała niezapłacona kwota staje się natychmiast wymagalna. W takim przypadku administracja Spółdzielni niezwłocznie przygotowuje złożenie pozwu do sądu o spłatę zadłużenia.
§ 5
- Jeżeli, mimo wystosowania wezwań ostatecznych do zapłaty zaległości z tytułu opłat za korzystanie z lokalu mieszkalnego oraz czynszu za lokal użytkowy nie zostały uregulowane w terminie wskazanym w wezwaniu, administracja Spółdzielni przekazuje wykaz osób zalegających z opłatami do Zarządu. Listą objęte będą również osoby, które nie uiściły zaległości w terminie określonym w porozumieniu (ugodzie).
- Członkowie Zarządu w obecności pracownika Spółdzielni lub przedstawiciela Rady Nadzorczej przeprowadzają rozmowy indywidualne z dłużnikami. Wnioski z rozmowy i uzgodnienia są protokołowane.
- Jeżeli, mimo podpisanej z Zarządem Spółdzielni ugody dotyczącej spłaty zaległości dłużnik nie wywiązuje się z zawartych postanowień, lub wydanego przez Sąd Rejonowy nakazu zapłaty, Rada Nadzorcza na wniosek Zarządu ma prawo podjąć uchwałę, że w mieszkaniu dłużnika, na jego koszt może zostać odcięty dopływ ciepłej wody, jednocześnie odpowiednio korygując opłaty za podgrzew wody i cyrkulację. Po spłacie 80% kwoty zadłużenia Spółdzielnia może w ww. mieszkaniu przywrócić dopływ ciepłej wody.
- Zaproszenia na rozmowy Administracja Spółdzielni przekazuje za potwierdzeniem odbioru przez upoważnione osoby, a w przypadku osób, które zgłosiły adres do korespondencji poza terenem Spółdzielni, wysyła pocztą, także za potwierdzeniem odbioru, wyznaczając termin ustalony przez Zarząd.
III. Postępowanie sądowe.
§ 6
- Windykacja sądowa jest realizowana w przypadku bezskutecznego upływu terminu zawartego w przedsądowym wezwaniu do zapłaty, wydania lokalu, terenu, także w przypadku niewywiązywania się przez dłużnika z zobowiązania zawartego w porozumieniu (ugodzie).
- Administracja Spółdzielni raz na miesiąc przygotowuje na posiedzenie Zarządu listę dłużników wraz z dokumentami zawierającymi należne zaległości i z naliczonymi odsetkami ustawowymi za dany okres zadłużenia w celu podjęcia decyzji o skierowaniu windykacji na drogę sądową.
- o przekazanie odpisu tytułu prawnego do lokalu lub zaświadczenia o tytule prawnym do lokalu i wykazu wszystkich osób pełnoletnich zamieszkujących lub korzystających z zadłużonego lokalu wraz z ich datami urodzenia, adresem zamieszkania, adresem dla doręczeń, NIP, PESEL, REGON, KRS, jeśli dane takie znajdują się w aktach członkowskich,
- w przypadku najmu lokali, pomieszczenia, dzierżawy terenu - o umowę i aktualne dane najemcy, dzierżawcy, w tym aktualny adres miejsca zamieszkania lub siedziby firmy, adres dla doręczeń, NIP, REGON, KRS.
- Spółdzielnia prowadzi repertorium spraw sądowych.
- Po uprawomocnieniu się orzeczenia, w przypadku nieuregulowania przez dłużnika zasądzonych należności, adwokat/radca prawny Spółdzielni na wniosek Zarządu Spółdzielni występuje do sądu o nadanie orzeczeniu sądowemu klauzuli wykonalności. Otrzymany tytuł wykonawczy staje się podstawą do wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
- Przy spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu, bądź prawie odrębnej własności lokalu celem ew. wpisania hipoteki na nieruchomości dłużnika, Zarząd Spółdzielni przekazuje adwokatowi/radcy prawnemu Spółdzielni wniosek i niezbędne dokumenty do wystąpienia do sądu o kolejny tytuł wykonawczy, ewentualnie złożenia wniosku o założenie księgi wieczystej dla prawa oraz wniosku o wpisanie hipoteki.
§ 7
W przypadku toczącego się postępowania sądowego strony mogą umówić się co do ugodowego załatwienia sprawy. Zawarta ugoda sądowa w przypadku jej nierealizowania, opatrzona w klauzulę wykonalności, stanowi tytuł wykonawczy do wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
IV. Krajowy Rejestr Długów (KRD)
§ 8
- W celu zintensyfikowania działań windykacyjnych przewiduje się możliwość umieszczania danych dłużników Spółdzielni w Krajowym Rejestrze Długów (KRD).
- Sporządzanie i składanie wniosków do KRD należy do zadań administracji Spółdzielni i wymaga akceptacji Zarządu.
- Umieszczanie danych dłużników w KRD powinno nastąpić zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o udostępnieniu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych.
- Przed umieszczeniem danych w KRD Zarząd Spółdzielni informuje o tym zamiarze dłużnika i wzywa go do spełnienia świadczenia, wyznaczając mu do tego dodatkowy termin. Po bezskutecznym upływie terminu niezwłocznie sporządza odpowiedni wniosek.
V. Postępowanie egzekucyjne.
§ 9
- Postępowanie egzekucyjne prowadzi Zarząd Spółdzielni składając wniosek o wszczęcie egzekucji do komornika sądowego i załączając tytuł wykonawczy i inne wymagane dokumenty.
We wniosku o wszczęcie postępowania egzekucyjnego należy wskazać sposób prowadzenia egzekucji poprzez określenie do jakiego majątku lub wierzytelności egzekucja jest kierowana. Jeżeli Spółdzielnia nie posiada informacji o stanie majątku dłużnika we wniosku należy wskazać wszelkie możliwe wierzytelności np. wynagrodzenie za pracę, świadczenie emerytalno – rentowe, dochód z działalności gospodarczej i innych wierzytelności dłużnika oraz z majątku ruchomego w miejscu zamieszkania i innych ruchomości.
- Administracja Spółdzielni prowadzi repertorium spraw skierowanych do Komornika z podziałem na lokale mieszkalne i lokale użytkowe.
- Wniosek o wszczęcie, prowadzenie egzekucji z nieruchomości dłużnika, rozszerzenie egzekucji, zawieszenie i umorzenie postępowania egzekucyjnego oraz sposób prowadzenia egzekucji wymaga akceptacji Zarządu Spółdzielni.
- Administracja Spółdzielni na bieżąco śledzi przebieg egzekucji prowadzonej przez komornika, prowadzi korespondencję w danej sprawie, informuje komornika o wpłatach dłużnika, zgłasza wnioski o zawieszenie, umorzenie postępowania, podejmuje wszelkie czynności prawne w porozumieniu i we współpracy z adwokatem/radcą prawnym Spółdzielni.
- Jeżeli w ciągu 3–ech miesięcy od daty doręczenia zajęcia określonych wierzytelności, ruchomości, praw, nieruchomości, nie rozpocznie się przekazywanie przez komornika środków finansowych na konto Administracja Spółdzielni przeprowadza rozmowę telefoniczną z komornikiem o stanie postępowania egzekucji w danej sprawie i sporządza na tę okoliczność notatkę służbową.
- W przypadku konieczności wystąpienia z wnioskiem o poszukiwanie majątku Administracja Spółdzielni konsultuje się z adwokatem/radcą prawnym Spółdzielni.
- W zależności od okoliczności sprawy, między innymi wielkości zadłużenia oraz tytułu prawnego do lokalu mogą być zgłoszone dalsze wnioski egzekucyjne.
- Postanowienie komornika o umorzeniu postępowania egzekucyjnego Administracja Spółdzielni przechowuje w aktach windykacyjnych dłużnika z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych.
VI. Inne czynności windykacyjne i zabezpieczające dochodzenie należności.
§ 10
- W przypadku wydania przez komornika postanowienia o umorzeniu postępowania egzekucyjnego z powodu bezskuteczności, Administracja Spółdzielni, w odpowiednich odstępach czasu analizuje możliwości spłaty zadłużenia, biorąc pod uwagę możliwość uzyskania przez dłużnika źródła dochodu, bądź na podstawie informacji świadczących o tym, iż sytuacja materialna dłużnika po upływie określonego czasu mogła się zmienić. Określenie terminu ponownego wszczęcia egzekucji winno uwzględniać zabezpieczenie roszczeń Spółdzielni poprzez przerwanie biegu przedawnienia przez czynność egzekucyjną.
- Zarząd Spółdzielni wszczyna ponownie egzekucję niezwłocznie po uzyskaniu informacji o możliwości zaspokojenia roszczeń Spółdzielni przez dłużnika.
§ 11
- Zarząd Spółdzielni po otrzymaniu informacji o zadłużeniu lokalu użytkowego, pomieszczenia, terenu z tytułu najmu, dzierżawy pomimo prowadzonej windykacji, wypowiada umowę i wzywa do wydania lokalu, pomieszczenia, terenu, określając termin i okoliczności wydania.
- Po bezskutecznym upływie terminu Zarząd Spółdzielni w odniesieniu do lokali mieszkalnych i lokali o innym przeznaczeniu, najmu lokali, pomieszczeń, nieruchomości, przygotowuje wniosek o wszczęcie postępowania eksmisyjnego i przekazuje go, wraz z niezbędnymi dokumentami do obsługi prawnej Spółdzielni celem wszczęcia postępowania o eksmisję.
- Adwokat/radca prawny Spółdzielni wnosi pozew do sądu o eksmisję, a po uprawomocnieniu się wyroku występuje do sądu o nadanie wyrokowi klauzuli wykonalności.
- Adwokat/radca prawny wnosi pozew o przymusową sprzedaż lokalu lub wniosek o egzekucję z nieruchomości w zakresie spółdzielczych własnościowych praw do lokali lub odrębnej własności lokali.
- Adwokat/radca prawny wnosi pozew o wygaśnięcie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu.
- Administracja Spółdzielni prowadzi repertorium spraw sądowych określonych w ust. 4 i 5.
- Zarząd Spółdzielni przesyła do Urzędu Miasta Wąbrzeźno wyrok eksmisyjny, w którym ustanowiono prawo do lokalu socjalnego wraz ze stosownym wnioskiem.
- Postępowanie egzekucyjne związane z eksmisją z lokali mieszkalnych i lokali o innym przeznaczeniu, z najmu lokali użytkowych, pomieszczeń, dzierżawy terenu – na wniosek Zarządu Spółdzielni wszczyna i prowadzi dział administracyjny.
§ 12
- W przypadku niewydania lokalu, pomieszczenia, nieruchomości, w terminie wyznaczonym w wyroku sądowym lub pisemnym wezwaniu Spółdzielni Dział Członkowsko-Mieszkaniowy sporządza wniosek egzekucyjny do komornika o wykonanie eksmisji. Dział ten w porozumieniu z adwokatem/radcą prawnym Spółdzielni wykonuje również wszelkie czynności do czasu zakończenia postępowania egzekucyjnego w sprawie eksmisji.
- Za całą procedurę związaną z wykonaniem eksmisji tj.:
- wniesienie zaliczki do komornika,
- zorganizowanie transportu i pracowników do przeprowadzki z lokalu,
- zabezpieczenie pomieszczenia magazynowego,
- wymeldowanie osób eksmitowanych,
- dopełnienie wszelkich formalności z komornikiem na ustalony dzień wykonania eksmisji, odpowiedzialny jest administrator Spółdzielni, który współpracuje z Działem Księgowym.
- Wszelkie czynności faktyczne związane z przeprowadzeniem eksmisji wykonuje Zarząd spółdzielni przy udziale administratora.
- Zarząd wskazuje dozorcę i miejsce przechowania ruchomości zajętych w toku opróżniania lokalu.
VII. Dochodzenie odszkodowania od Urzędu Miasta Wąbrzeźno w związku z niewskazaniem lokalu socjalnego na podstawie prawomocnego wyroku eksmisyjnego, pomieszczenia tymczasowego w toku egzekucji.
§ 13
- W przypadku niewskazania przez Urząd Miasta Wąbrzeźno lokalu socjalnego lub pomieszczenia tymczasowego Dział rozliczeń opłat wylicza należne odszkodowanie, a Dział Administracyjny kieruje sprawę na posiedzenie Zarządu, który podejmuje decyzję w sprawie wystąpienia do Urzędu Miasta Wąbrzeźno z żądaniem zapłaty.
- Zarząd Spółdzielni wysyła do Urzędu Miasta Wąbrzeźno wezwanie do zapłaty odszkodowania wyznaczając 30-dniowy termin do zapłaty pod rygorem skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego. Wezwanie do zapłaty winno być wysłane listem poleconym.
- Po bezskutecznym upływie terminu do zapłaty – na wniosek administracji Zarząd spółdzielni przygotowuje wniosek o wszczęcie postępowania sądowego przeciwko Urzędowi Miasta Wąbrzeźno o odszkodowanie i przekazuje go, po akceptacji Zarządu, wraz z niezbędnymi dokumentami do obsługi prawnej celem wszczęcia postępowania.
- Adwokat/radca prawny wnosi pozew do sądu o odszkodowanie, a po uprawomocnieniu się wyroku występuje do sądu o nadanie wyrokowi klauzuli wykonalności, po uzyskaniu informacji z Działu Administracyjnego o braku zapłaty.
VIII. Postanowienia końcowe.
§ 14
- Dział rozliczeń lub Księgowości zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji kosztów i wpłat w każdej sprawie windykacyjnej, tak aby po jego pisemnej informacji:
- na dzień złożenia pozwu w sądzie zadłużenie zostało przeniesione przez Dział Księgowości opłat na konto spraw spornych,
- na datę prawomocności orzeczenia sądowego zadłużenie zostało przeniesione przez Dział Księgowości opłat na konto spraw zakończonych orzeczeniem sądowym,
- na datę zawarcia ugody pozasądowej zadłużenie zostało przeniesione przez Dział Księgowości opłat na konto spraw zakończonych ugodą,
- na datę prawomocności orzeczenia sądowego zaksięgowane zostały wszystkie zasądzone od dłużnika koszty procesu,
- od daty wszczęcia postępowania egzekucyjnego w celu egzekucji należności pieniężnych księgowane były wszystkie koszty egzekucyjne,
- od dnia wezwania do zapłaty do dnia całkowitej spłaty zadłużenia wraz z kosztami procesu i egzekucji księgowane były wszystkie inne koszty i wszelkie wpłaty na poczet określonego zadłużenia.
§ 15
Dział Administracji i Dział Księgowości opłat zobowiązani są do sporządzania dla Zarządu, Rady Nadzorczej sprawozdań i analiz kwartalnych, półrocznych i rocznych w zakresie zadłużeń lokali i windykacji należności.